Kerstbonus voor verkopers van Straatnieuws

Vanaf vandaag is de kersteditie van Straatnieuws Den Haag/Rotterdam drie weken lang te koop. Om onze verkopers tijdens de feestdagen iets extra’s te geven, krijgen ze een kerstbonus per verkochte krant.Straatnieuws2019_17

“Ondanks de dalende oplagecijfers, zijn we blij dat we toch een manier hebben gevonden om onze verkopers dit jaar iets extra’s te geven tijdens de feestdagen,” vertelt hoofdredacteur Natascha Frensch. Per verkochte krant verdienen verkopers nu 1 euro in plaats van de gebruikelijke 0,85 cent.

Voorzitter van stichting Haags Straatnieuws, Marieke Bolle, in haar driewekelijkse column: ,,Daar zouden wij van Straatnieuws best het hele jaar door 1 euro van willen maken, maar dat kan pas als iedereen die de kersteditie van de krant koopt, ook alle andere 16 edities koopt in de rest van het jaar. Er ligt immers iedere drie weken een verse krant met interessant nieuws vanuit de marge. En daklozen zijn tenslotte ook niet alleen met kerstmis dakloos, maar het hele jaar door, dus ook in het voorjaar en in de zomer en de herfst.”

Cover
Op de cover van Straatnieuws Den Haag/Rotterdam is dit jaar kerstverkoper Mick Godsmark te zien, die al sinds het bestaan van de daklozenkrant exemplaren verkoopt. In winkelcentrum In De Boogaard in Rijswijk is hij de komende weken weer in zijn kerstpak te bewonderen. Vorig jaar kon hij dit niet doen. Hij lag toen in een revalidatiecentrum, doordat hij van een trap viel en een dubbele dwarslaesie opliep. Omdat hij niet was verzekerd, begonnen lezers een geldinzamelingsactie zodat Godsmark de best mogelijke zorg kon krijgen. Inmiddels verkoopt hij de krant weer.

Samenwerking
Vanwege de dalende oplagecijfers is Straatnieuws Den Haag/Rotterdam sinds april samen gaan werken met de straatkranten in Utrecht en Amsterdam. De samenwerking betekent dat er bespaard kan worden op de drukkosten en redactionele kosten. Dat de journalistieke slagkracht gebundeld wordt en het allerbelangrijkste: dat de straatkranten bestaansrecht houden.

Verkopers
De verkopers van de drie deelnemende straatkranten zijn voor een groot deel dak- of thuisloos en kunnen op geen enkele andere manier aan inkomsten komen. Ze verkopen de krant om wat geld te verdienen en weer een basis op te bouwen, sociaal contact te krijgen en zelfrespect te ontwikkelen. Een groot deel van de verkopers verbetert structureel zijn levensomstandigheden.